Viser innlegg med etiketten OPPGAVER. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten OPPGAVER. Vis alle innlegg

fredag 4. oktober 2013

FØRSTE OPPGAVE "INNLEGG PÅ BLOGG"

Mirakelets tid er ikke forbi. Nå er jeg som idrettslærer fra min base på Porsgrunn videregående skole, igang med nettbasert kurs i IKT knytta mot læring og vurdering. Det er med stor spenning jeg går inn i dette kurset. Bakgrunnen for min deltagelse er en viss frustrasjon over at det er så veldig mye som nå baseres på IKT, og min kunnskap om emnet er så fortvilet liten. Læreplanene sier at elevene skal kunne bruke digitale verktøy, og det klarer mange av dem på egen hånd.Men det bør jo være en forutsetning at jeg som lærer også kjenner til eksisterende verktøy og kan være med å utvikle den digitale kompetansen. Kunnskap om hvilke muligheter jeg har til å kunne bruke digitale verktøy i min undervisning blir jo da en nødvendighet. Jeg ser mange muligheter til å skape variasjon og motivasjon i de ulike fagene, men ser også at god kunnskap og erfaring må til for å kunne få den effekten en er ute etter i læringsprosessen. Det er ikke bare å ta fram pc-en og la det stå til.
Som en konsekvens av dette er jeg altså nå igang med kurs og kjenner en viss frykt for en meget hompete vei mot målet om å tilegne meg en viss kompetanse. Allerede nå kjennes imidlertid en liten triumf og mestringsfølelse ved å ha opprettet en blogg, skrive et innlegg og forhåpentligvis klare å publisere dette.