onsdag 23. oktober 2013

LÆREPLANER OG IKT

Mitt programområde er idrett. Dette omfatter for min del følgende fag: aktivitetslære, treningslære, treningsledelse, idrett og samfu nn og breddeidrett. Innenfor disse fagene er det ingen konkrete kompetansemål som viser til digital kompetanse. Det framgår imidlertid i innledningen i til planen for hvert fag at "grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen." I en videre utdypning av begrepet grunnnleggende ferdigheter sies det noe om hvilke situasjoner som kan være aktuelle for bruk av digitale verktøy. Disse er
- i treningsplanlegging, framskaffe dokumentere og presentere data fra treningsarbeid
- innhenting av kilder og informasjon fra ulike databaser
- tidtakersystem og resultatservice
- bruk av video og digitale bilder

Det er ingen tvil om at situasjonene nevnt over er positive settinger for å utvikle elevenes digitale kompetanse. Pr. i dag bruker vi pulsklokker til å registrere trening og skriver kurvene ut på PC, innhenter kilder innenfor de fleste fag, presenterer arbeider via PC og powerpoint, viser filmsnutter på PC, bruker ipad med app (analyseredskap) til filming av elevene, treningsplaner og annet arbeid leveres i Fronter, prøver arrangeres på Fronter, og noen kommuniserer m elevene via facebook. Det er klart mange muligheter for å ta i bruk flere digitale verktøy. F.eks kan en i faget idrett og samfunn lage en blogg for å skape diskusjoner mellom elevene og også slippe inn folk utenfor klassen. Flere av kompetansemålene i faget går ut på at eleven skal kunne diskutere eller drøfte ulike problemstillinger innenfor idretten. Gjennom diskusjoner på blogg vil de kunne utvide sin innsikt i hvordan ulike argumenter kan belyse de aktuelle problemstillingene. Sansynligvis mer fruktbart enn å sitte å fundere på egen hånd. Elevenes engasjement vil trolig øke når de kan bruke noen av de verktøyene de er sktive på i fritiden. Dessuten må de forholde seg til at bloggen ikke er intern i klassen og må derfor være litt mer bvisste på sine formuleringer.

Jeg ser også andre digitale vertøy som med fordel kan brukes i flere fag, men her kommer da den manglende digitale kompetansen hos undertegnede inn (sikkert ikke alene i denne båten). Føler at det nok en gang legges inn mål i læreplanene som alt for mange lærer ikke har kompetanse på. Mange av oss tok vår utdanning i en tid da begrepet IKT lå langt inn i framtiden. Jeg vil likevel som utøvende lærer i dag at mine elever skal ha mulighet til å nå de målene som finnes i læreplanene. Skal vi sammen jobbe mot disse må også jeg ha minst den digitale kompetansen som mange av mine elever allerede har. Vi har mange planleggingsdager bak oss på ofte lite fruktbare IKT-kurs. I en gruppe der noen er veldig kompetente og noen starter med minimal bagasje er det vanskelig for den med liten bagsje å få god læring ut av slike dager. Noe henger også sammen med interesse, men når en ikke forstår hva det snakkes om pga faguttrykk i nesten hver setning, faller en fort av lasset.

Etter å ha hørt den første forelesningen i Skien Fritidspark, og etter å ha snakket en del om emnet med kolleger, ser jeg at det ikke er noen vei utenom å heve sin digitale kompetanse hvis en i framtiden ønsker å gjøre sin jobb til beste for elevene. Når også vår nye statsminister snakker om å heve lærernes kompetanse (område ikke nevnt) ved å ta i bruk de perioder elevene ikke er på skolen, kan en like godt ta sats å hoppe i det. Gjennom dette kurset får vi jo kompetanse og studiepoeng også! Og som jeg har oppdagen når det snakkes et språk jeg kan forstå - det er jo spennende da!!

2 kommentarer:

  1. Dette er spennende! Som totalt grønn ift. videregående opplæring (arbeider selv i grunnskolen) er det svært utviklende å se noe om hvordan du som lærer på idrettsfag benytter digitale verktøy sammen med elevene. Ser også at du nevner noe om hvordan enkelte andre gjør det samme. Med den "friheten" som ligger i dagens læreplan ift. lokale tilpasninger, og overgangene mellom barneskole - ungdomsskole - videregående skole, ligger det nok likevel noen forventinger hos lærerne om hva elevene bør ha lært - også ifm. bruk av digitale verktøy, og på hvilket nivå deres grunnleggende ferdighet bør være. Med mer eller mindre interesserte eller uinteresserte lærere, peker du på noe svært viktig, også ifm. overgangene. Interesserte lærere lærer og videreformidler. Uinteresserte lærere velger det vekk i større grad. Med kursing på et for høyt nivå for lærerne (les med bruk av faguttrykk som gjør at mange faller av lasset fra første setning), kan mange miste motet. Det gjør jo elevene også..., og som lærere på kurs er også vi elever. Forventes det kanskje at lærere kan mer enn de faktisk kan, når nivået eller språket som brukes er på en slik måte? Forskning viser jo at lærere trenger kursing, og da er det selvfølgelig like viktig at nivået er tilpasset lærerne, som at lærerne tilpasser nivået til sine elever igjen. MEN et apropos; forskning viser også at lærerne lærer best på egenhånd, og mindre gjennom kursing på arbeidsplassen eller i regi av arbeidsplassen. Kanskje kan noe av årsaken ligge i det du nevner her; nivået? Ja, hurra for alle oss som tar sats og ønsker å heve vår kompetanse ift. IKT-bruk i skolen, og som tar initiativ til "å lære det på egenhånd" gjennom modulene via NyWeb og UiS! Våre overordnede bør være mektig fornøyde! ;-) Tusen takk for innblikket du gir inn i den videregående skolen ift. bruk av digitale verktøy og hvilke! :-) Kjekt å ta med seg videre i studiet! :-)

    SvarSlett
  2. Flott lesing Lise! Mange muligheter for bruk av digitale verktøy i idrett og vi er fler som hiver oss ut litt utpå! Helt enig med deg når det gjelder enkelte planleggingsdager, la oss ta de noe mer lokalt. Stå på:-)

    SvarSlett